Az előző blogposztom után, amit itt tudsz elolvasni (https://toucandoit.hu/5-dolog-ami-rossz-diakka-tesz/), nem érezném fernek, ha nem sorolnám fel azokat a dolgokat, amik valakit jó diákká tesznek. Alapvetően nem szeretem ezt a kifejezést, hogy jó diák, rossz diák. Inkább azt mondanám, hogy motivált diák, és motiválatlan diák. Én őszintén hiszem, hogy a legtöbb ember tud jó diák lenni. Viszont a közoktatásban nekem sokszor volt az a tapasztalatom, hogy előbb vagy utóbb könnyen rossz diákká válsz. A tanárok nem érthető magyarázatai, személyeskedése, a lelkesedésük hiánya örökre megutáltathat egy tárgyat az emberrel. Mielőtt még elkezdenénk szidni őket: borzalmasan nehéz lehet a közoktatásban dolgozni, én biztos nem is lennék képes rá.
Na de ne térjünk el a témától:
mi is tesz valakit jó diákká?
1#Elfogadja a kudarcot
Ha egyetlen egy szempontból kéne leírnom a jó diákot, akkor ezt a szempontot választanám. A kudarc elfogadása, az azon való túllendülés végül ha akarjuk, ha nem, a sikerhez fog vezetni. Különösen fontos ez a nyelvvizsgára való felkészülésnél. Ez számomra most egy naponta tapasztalt tanulság, és nekem is emlékeztetnem kell magamat rá folyamatosan. Épp a Cervantes Intézet C1-es DELE nyelvvizsgájára készülök, és igazából engem is meglep, hogy milyen szenvedéseken megyek keresztül. Hozzá kell tennem, hogy kicsit nagy volt az arcom, amikor nekiindultam a felkészülésnek. Azt gondoltam, hogy tanárként, olyan emberként, aki már három nyelvből letett nemzetközileg elismert nyelvvizsgát, nekem ugyan nem fog nagy gondot okozni ez. Még úgy sem, hogy a spanyol nyelvet 8 hónappal ezelőtt kezdtem el intenzíven tanulni. Tévedtem. Jót tett nekem. Ez is egy tanulási folyamat, nézni a feladatot, amiben annyira magabiztos voltam, hogy jól töltöttem ki, és látni, hogy 50%-ot sikerült elérnem. Aztán megcsinálni még egy ugyanolyat, és még egyet, és még mondjuk százat.
2#Motivált
Amikor valaki nálam akar tanulni, mindig csinálunk egy előzetes találkozót, hogy megismerjük egymást, megbeszéljük az együttműködés céljait. Ilyenkor nekem az egyik legfontosabb dolog, amit próbálok kideríteni, hogy mi az adott ember motivációja. És mik a kudarcai. Sokszor a motiváció ugyanis a kudarcokhoz kapcsolódik, és van benne egy keserű érzés.
“Már 10 éve tanulom ezt a nyelvet, de nem merek megszólalni.”
“Középiskolában letettem az érettségit, de azóta nem használtam a nyelvet.”
A legszerencsésebb az, ha valakinek van egy konkrét célja. Legyen az akár csak hobbihoz kapcsolódó, például szeretném ezt és ezt a sorozatot megnézni az adott nyelven.
3#Tanul szavakat
Ez már talán unalmas is lehet annak, aki ismer, olvasta már más blogbejegyzésemet, mert tényleg ezzel jövök. És közben én is egy nagyon rossz diák vagyok, ha szótanulásról van szó. Csak hogy egy példát mondjak: egész héten spanyol nyelvvizsga feladatokat gyakoroltam, és lelkiismeretesen mindig kiirogattam az ismeretlen szavakat. Most van egy 254 szóból álló szólistám, amire rá sem néztem, pedig minden nap ott volt az egyik vállamon egy mini nyelvtanár énem, aki nekem mondogatta – ahogy én szoktam a diákjaimnak – hogy tanuljak szavakat. Még nem vettem rá magamat, pedig a héten az is megtörtént már, hogy szavakat felismertem feladatokban, hogy már felírtam őket, és tudnom kéne a jelentésüket, mégsem fordítottam energiát rá, és így nehezebb volt megoldani a feladatot. Szóval a jó diák tanul szavakat. Unalmas dolog, akárhogy csinálod, de ez az egyik leghasznosabb mód arra, hogy fejlődj.
+TIPP: Nekem a Quizlet alkalmazás vált be, mert ott a saját felírt szavaimat tanulhatom meg, különböző csoportokba rendezve. De hasznos lehet az is, ha mondatokat írsz az ismeretlen szavakkal.
4#Keresi a kihívásokat
Ez a tulajdonság a kudarc kezeléséhez szorosan kapcsolódik. Sok tanítványom ha egy nehezebb mondatot akar kifejezni, akkor rögtön feladja, inkább nem is mondja, meg sem próbálja. Van, aki pedig nekimegy, és aztán vagy helyes lesz, vagy nem. A kihíváskeresés egyébként a nyelvvizsga választásban is faktor lehet. Az is teljesen rendben van, ha valaki biztosra akar menni. Én viszont sokszor egy nehezebb, nemzetközileg is elismert nyelvvizsgát szoktam ajánlani a hezitálóknak. Egyrészt azért, mert arra készülve sokkal inkább fejlődnek a való életben is fontos készségek, másrészt azért, mert tudom, hogy egy ilyen nyelvvizsga kinyithat kapukat. Nekem többször is volt olyan már, hogy azért tudtam egy nemzetközi programra jelentkezni, mert az egyik feltétel az volt, hogy egy adott nemzetközi – a Francia Intézet DALF C1-es, vagy a Cambridge C1-es – nyelvvizsgája legyen az embernek.
5#Meglátja a rendszert
A legtöbb diákom ezt egy hónap után elkezdi magától csinálni, mert annyira hozzászoknak ahhoz, hogy ha felírunk egy szót, elemzünk egy mondatot, akkor oda-vissza utalgatok, már vett és még nem vett anyagokra, hogy lássák, mi mihez kapcsolódik egy nyelvben. Ez ad egyfajta otthonosságot, magabiztosságot, ami nagyon sokat számít, amikor az ember egy nehezebb nyelvtani szerkezettel, vagy kifejezéssel találkozik később.
Érettségire készülsz éppen? Nézd meg gyorstalpaló érettségi oktatóanyagaimat:
www.toucandoit.hu/oktatoanyagok
Legyél egy támogató nyelvtanuló közösség része, lépj be a Toucan Facebook csoportba:
https://www.facebook.com/groups/toucandoitnyelvtanulas/
Kérdezz: [email protected]
Facebook: https://www.facebook.com/toucandoitnyelvtanulas/
Instagram: https://www.instagram.com/toucandoitnyelvtanulas/
Youtube: https://www.youtube.com/channel/UCGz30bGFVH6MnpatMKj7ySw/videos