5 dolog, amit a legtöbb nyelvtanár titkol

Tudom, eléggé hatásvadász lett a bejegyzés címe. És valószínűleg olyan titkokat fogok megosztani, amit a legtöbb nem nyelvtanár ember sejt. A célom ezzel az írással, hogy lássuk, a nyelvtanár is ember, és merjünk hibázni. Utóbbi hihetetlenül fontos.

Rengeteg tanítványomon látom azt, hogy egyszerűen azért nem megy neki jobban egy nyelv, mert nem mer hibázni. Nem meri kimondani a bizonytalanul megalkotott mondatokat, nem meri leírni őket, nem meri az érettségin, nyelvvizsgán beírni a hibásnak vélt választ. Én ezért az órák alatt, amikor valaki beszél, nagyon kevésszer javítom ki közben. Helyette jegyzetelek egy külön word fájlba, és utána megnézzük közösen, hogy hogyan lehetett volna másképp mondani. Ez azért is jó, mert egy idő után felkerülnek erre a listára visszatérő gyanúsítottak, és mindenkiben elkezd tudatosulni az, hogy miket szokott mindig elrontani.

Ha pedig tudatában vagy annak, hogy mit szoktál elrontani, akkor már kevésbé vagy bizonytalan minden másban, amiben az szoktál lenni, mert rájössz, hogy azok valójában jók. Ez pedig már elvezethet oda, hogy egyszer menet közben javítsd ki magad.

A nyelvtudás egyébként olyan, mint egy izom. Ha nem edzed, ugyanúgy gyengébb lesz. És talán ez az első titok: egy nyelvtanár is tud elfelejteni szavakat, vagy berozsdásodni, ha egy nyelvből kevesebb tanítványa van. Nálam ez kimondottan olyan, mint egy edzés. Minden nap nézek idegen nyelven dokumentumfilmeket, és mindig az alapján választom ki a nyelvet, hogy éppen melyik nyelvből van kevesebb tanítványom. Volt egy olyan rövid időszak például, hogy egyáltalán nem voltak németes tanítványaim, és akkor folyamatosan németül néztem dokumentumfilmeket. Éreztem, hogy lassabban jönnek a szavak, és amikor visszatértem, idő volt, hogy visszanyerjem a régi formámat. Pontosan úgy, mint ahogy kihagyás után nehezebb edzeni.

Ezzel az első nagy titkot el is árultam:

1#Nem jut eszembe a szó.

Egyik nagy frusztrációja ez a nyelvtanároknak, amikor hirtelen egy szót kérdeznek tőlük órán. Persze az esetek nagytöbbségében könnyű rávágni a megoldást, de van, hogy leblokkol az ember. És, lehet egy világot rombolok le valakiben, de olyan is van, hogy egy szót ténylegesen nem tud a tanár. Nekem legutóbb ez a szó a koronavírus igazolvány volt németül. Ami szerintem fontos, hogy ilyenkor bevalljam, hogy nem tudom, és utána kell keresnem. A koronavírus igazolvány egyébként: der Corona-Impfpass (der Pass – útlevél, die Impfung – oltás).

2#Helytelenül mondtam az előző mondatot.

Amikor egy nyelvórán beszélek idegen nyelven, akkor hatalmas tudatosság van bennem, hogy nehogy hibát vétsek. Sokszor megismétlem ezért magamat, hogy mindenképpen a jó verzió rögzüljön. És lehetséges, hogy van olyan, hogy nem veszem észre. Ami fontos ebből szerintem, nyelvtanulóként, az az, hogy ne legyen irreális elvárásunk magunk felé. Én még magyarul is ejtek hibákat. És bár nyelvvizsga alatt nagyon fontos, hogy az ember a lehető leghelyesebben fejezze ki magát, de az életben, egy munkahelyen, vagy egy nemzetközi szituációban kevésbé fontos az, hogy tökéletesen fejezed-e ki magad. A lényeg, hogy az érthetőséget ne befolyásolja.

Fontos törekedni a helyességre, de mindig lesznek mumusok, akármilyen szinten is legyen az ember. És a legtöbb, amit tehetünk, az az, hogy tudatosítjuk ezt magunkban. Én például tudom, hogy a német gyenge melléknévragozás többesszámát hajlamos vagyok elrontani. Ugyanúgy, ahogy franciában az inni jelen idejű ragozásának többesszámát. Vagy spanyolul az indefinido ragozást néhány ige esetében.

3#Engem sem érdekel ez a nyelvvizsga téma.

Van, hogy olyan témák merülnek fel egy nyelvvizsgára készülve, amiről én is tudom, hogy halál unalmas, és nekem is nehezemre esik sokadjára ezeket feszegetni, és olyan kérdéseket feltenni, amik nem szintén nagyon unalmasak. Én ilyenkor mindig a dokumentumfilmekhez menekülök, és sokszor javaslom a tanítványaimnak is, hogy nézzék őket. A környezetvédelemről általában beszélni ugyanis lehetséges, hogy már nem annyira érdekfeszítő, de ha mondjuk arról van szó, hogy hogyan lehetne vizen lebegő városokat építeni, az már teljesen más szintre helyezi az érdekességet. A dokumentumfilm egyébként, amiről beszélek, itt érhető el angolul:

Itt spanyolul:

4#Így nem fogja megtanulni a nyelvet.

Nekem talán ez a legnagyobb frusztrációm tanárként. Amikor azt látom, hogy valaki nem csinál házikat, nem rak bele elég energiát abba, hogy az órákon tanultakat gyakorolja, hogy beépítse a nyelvet a mindennapjaiba. Nehéz azt látni, hogy hogyan veszik el így a motiváció, és hogy kezd egyre kevésbé hinni magában az ember, hogy meg fogja tudni tanulni a nyelvet. Ez az a helyzet, ahol elég nehéz dolgom van, hogy hogyan ne hagyjam magára őt. Hisz ha sokat mondogatom, hogy ez így nem fog menni, akkor még kevesebb kedv, és motiváció lesz. Ha nem mondom, akkor szintén nem történik fejlődés. Én ezért mindig mondani szoktam, azzal együtt, hogy megpróbálom azt is felmérni, hogy mivel tudnánk közösen ezt a folyamatot segíteni.

Ha nem megy a szótanulás, akkor szavakat magyarázunk el egymásnak 5-10 percig, az órán összeírt ismeretlen szavak listájából. Ha nem megy a nyelvtan, mondjuk a feltételes mód, akkor arról beszélünk, “mit csinálna, ha..”

A rossz hír az, hogy a sikeres nyelvtanuláshoz azért mindig szükséges az, hogy az ember akarja, és szánjon rá időt. Arról, hogy hogyan lehet hatékonyabban nyelveket tanulni, egy videót is készítettem:

5#Éhes vagyok és vécére kell mennem.

Ez a bejegyzés vicces része. Ez is előfordul, ha épp úgy sikerül beosztani a tanítványokat, hogy nem jut idő ilyenekre. Én ebben nagyon fegyelmezett vagyok, és mindig kibírom az óra végéig. De volt már olyan, hogy fordított esetben a tanítvány rettegve kérdezte meg tőlem, hogy vécére mehet-e, ehet-e, ihat-e. Hogy elkerüljük ezt a frusztrációt: igen, lehet ezeket az órák közben csinálni.

Tehát alapvetően nincs is nagy titok. Nagy része a titkolózásnak az, hogy mennyire van bizalmunk ebben a folyamatban. Tanulóként a tanárban, hogy a tudása szerinti legjobbat teszi, és tanárként a tanulóban, hogy eléggé elszánt és kitartó ahhoz, hogy sikeres legyen a munkánk.

Érettségire készülsz éppen? Nézd meg gyorstalpaló érettségi oktatóanyagaimat:

www.toucandoit.hu/oktatoanyagok

Legyél egy támogató nyelvtanuló közösség része, lépj be a Toucan Facebook csoportba:

https://www.facebook.com/groups/toucandoitnyelvtanulas/

Kérdezz: [email protected]

Facebook: https://www.facebook.com/toucandoitnyelvtanulas/

Instagram: https://www.instagram.com/toucandoitnyelvtanulas/

Youtube: https://www.youtube.com/channel/UCGz30bGFVH6MnpatMKj7ySw/videos

Tou Can Do It
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.