5 érv az online tanulás mellett

Nehéz lesz rövidre fognom ezt a bejegyzést, mert rengeteg gondolatom van ezzel a témával kapcsolatban. Évekig utaztam fel-alá a városban, hogy taníthassam a tanítványaimat az otthonaikban, a munkahelyükön, kávézókban, egyetemeken. Borzasztóan megviselő volt, akadt nap, amikor 2-3 órát töltöttem csak az utazással. Persze jó tanárként/tanulóként ezt is próbáltam hasznosan tölteni, ekkor fedeztem fel a Quizlet alkalmazást, amit azóta is használok, és ajánlok mindenkinek szótanulásra.

Link: https://quizlet.com/

+TIPP: Használd az Import funkciót, és a Word-be jegyzetelt szavaidat könnyebben tudod szókártyákká alakítani. Ha nem is ezt használod, kíméld meg magadat attól, hogy a telefonos appban jegyzed fel a szavakat, mert eléggé idegtépő tud lenni, és könnyen elmehet tőle a kedved, mielőtt még elkezdted volna ténylegesen használni.

Szóval sok évet töltöttem a személyes tanítással, cipeltem a laptopom, álltam esőben tanítványra várva, és utaztam a 39 fokban reggel hétkor a metrón 40 percet egy 45 perces óráért. És utaztam két éven keresztül minden kedden és csütörtökön este 9-kor haza, amikor tanfolyamon tanultam németet.

Aztán március 13-án a koronavírus miatt váratlanul haza kellett repülnöm Párizsból, a Francia Intézet nemzetközi workshopjáról, hogy utána másnap újratervezzem a mindennapjaimat, és online tanításra, tanulásra rendezkedjek be.

Szerintem beletelt vagy 2-3 hónapba, amíg megszoktam az új rendszert. Amíg kikísérleteztem, hogy vajon a Skype, a Zoom, vagy a Messenger a legalkalmasabb erre. Aztán annyira belejöttem, hogy nyáron elkezdtem én is online tanulni, spanyolul, a Cosmopolitan Nyelviskolában. Mostanra azon gondolkozom, hogy vajon hogyan fogok tanítani a koronavírus után. Vajon lehet-e online maradni? Vajon mit adhat egy személyes óra, amit egy online nem? És mi az, ami csak online kivitelezhető?

Nézzük, hogy mit nyersz az online tanulással?

1#Idő

Talán magától értetődő, hogy az idő spórolás az első érv, ami az online tanulás mellett szólhat. Egyrészt én tanárként sokkal rugalmasabban, és nagyobb sávokban tudok a tanítványaim rendelkezésére állni, mert lett napi legalább plusz 2 órám, amit ezelőtt utazással töltöttem. Másrészt a tanítványaim is könnyebben tudják menedzselni azt, hogy mikor tudnak órára jönni. Nem késnek el az óráról a közlekedés miatt – persze ne legyenek illúzióink, olykor elkésnek mert elaludtak, vagy elfelejtették. Nem probléma, hogy egy-egy időpont túl késő, vagy korai, mert nem kell rászámolni a reggeli elkészüléshez, vagy a hazaéréshez szükséges plusz időt. Én is sokkal jobban bírom tanítványként azt, amikor este 9-kor befejeződik a spanyol tanfolyamom, és nem fél óra múlva érek csak haza.

2#Energia

Nehéz elválasztani az energiát az előző érvtől, az időtől. Nyilván ha kevesebbet utazol, akkor több energiád marad. Van viszont egy másik része ennek az érvnek, amivel nem sokan fognak talán egyetérteni. Az online tanulás közben könnyebben tudsz az óra mellett párhuzamosan csinálni valamit. Azt persze nem nevezném hasznosnak, amikor a tanítványaim azt hiszik, hogy nem látom, hogy a telefont nyomkodják, miközben magyarázok. De az a szabadság, hogy nem kell mindig 100 százalékosan odafigyelned, szerintem segíti az energiatakarékosságot is.

3#Helyszín

A helyszínnel kapcsolatos érvem csak akkor érvényes, ha az embernek megvannak otthon, vagy a munkahelyén azok a nyugodt körülmények, amelyekről írni fogok. Tehát vegyük alaphelyzetnek, hogy az embernek van egy szobája, ahova elvonulhat, és az online tanulás során csak az órára koncentrálhat. Ebben az esetben az online tanulás lehetősége megszünteti a távolságokat, lehetőséget ad olyanoknak is tanulni, akiknek korábban nem volt. Régebben csak budapesti tanítványaim voltak, de az online átálással ez teljesen megváltozott. Vannak, akik vidéken élnek, de van olyan tanítványom is, aki Spanyolországban, vagy Angliában. Ennek én személyesen is nagyon örülök, hogy a bezártság ellenére ennyire sokféle helyzetben lévő embert ismerhetek meg a tanításon keresztül.

4#Hatékonyság

Két monitorom van, és amikor online tanítok, az egyiket osztom meg a tanítványommal, a másikon pedig jegyzetelek, illetve előkészítem a következő feladathoz szükséges anyagokat. Azt vettem észre, hogy ez a technika sokkal hatékonyabbá tette a tanítást számomra. Sokkal gördülékenyebben tudom tartani az órákat, és úgy tudom feljegyzetelni a félremondott mondatokat, hogy azt nem látják közben a tanítványaim, és így kevésbé is lesznek frusztráltak, hogy esetleg elrontottak valamit.

+MŰHELYTITOK: Csak a legdurvább, gyakran ismétlődő hibákat szoktam beszéd közben kijavítani, a legtöbbet feljegyzetelem, miközben a tanítványaim beszélnek, és aztán megmutatom nekik, hogy közösen javítsuk ki őket, és megmaradjanak. Egy idő után már a tanítvány mondja, hogy “jajj, megint ezt rontottam el”, ami tulajdonképpen a célom ezzel a technikával, hogy tudatosítsuk a visszatérő hibákat, és lehetőség legyen legközelebb már elkerülni azokat.

A hatékonyság növekedését egyébként tanulóként is tapasztalom. Amikor spanyol órán ülök, párhuzamosan tudom jegyzetelni az ismeretlen szavakat a Quizlet-be, és így nem kell plusz időt töltenem ezzel később.

5#Pénz

Amikor német tanfolyamra jártam, mindig nagyon fáradtan és éhesen estem be az órára, és a szünetben mindig vettem magamnak egy kakaót az automatából, hogy ezzel jutalmazzam magamat. Aztán egyszer kiszámoltam, hogy ha 300 Ft egy kakaó, akkor egy 3 hónapos tanfolyam alatt 7.200 Ft-ot költök csak erre. Ha két évre kiszámolom ezt, akkor már 57.600 Ft-om ment volna erre el, ami nagyjából egyenlő volt akkoriban egy 3 hónapos tanfolyam árával. A szokásaim nem változtak, a spanyolom közben is fáradt és éhes vagyok, de mivel online tanulok, az otthoni készletemből eszem-iszom a szünetben, és így nem költök erre pluszban. Plusz költség lehet még az utazásé, az irodabérlésé, ha ott tanulunk, tehát az online tanulással pénzt is lehet adott esetben spórolni.

Persze hiányoznak a tanítványaim. Vannak, akikkel sosem találkoztam személyesen. De alapvetően egy lehetőségnek tartom ezt, ami áthidall távolságokat, és segít abban, hogy hozzájárulhassunk a vírus terjedésének lassításához.

Érettségire készülsz éppen? Nézd meg gyorstalpaló érettségi oktatóanyagaimat:

www.toucandoit.hu/oktatoanyagok

Legyél egy támogató nyelvtanuló közösség része, lépj be a Toucan Facebook csoportba:

https://www.facebook.com/groups/toucandoitnyelvtanulas/

Kérdezz: [email protected]

Facebook: https://www.facebook.com/toucandoitnyelvtanulas/

Instagram: https://www.instagram.com/toucandoitnyelvtanulas/

Youtube: https://www.youtube.com/channel/UCGz30bGFVH6MnpatMKj7ySw/videos

Tou Can Do It
Privacy Overview

This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.