A rossz tanár 5 fő tulajdonsága

Sokat gondolkoztam, hogy megírjam-e ezt a bejegyzést, és hogy mi is lehet a fő üzenete ennek a témának. Rengeteg rossz tanárt ismertem a közoktatásban, és ezek a személyek jelentős hatással voltak az életemre. Így amikor elkezdtem az ELTE Film-francia szakára járni, és lehetőségem lett volna tanári diplomát szerezni, akkor szándékosan nem vettem fel azt a 10 kreditet, ami ehhez szükséges lett volna. Ellentmondás, hogy pont ez volt az az időszak, amikor elkezdtem magántanítványoknak nyelveket tanítani.

Sokáig nem is tekintettem magamra tanárként, mert annyira negatív szerep volt ez számomra. És a mai napig nem tudom magamévá tenni azt a fajta hagyományos “tanárkodást”, amitől sokat szenvedtem diákként. Félreértés ne essék, voltak jó tanáraim. Kevesebben voltak ugyan, mint a rosszak, de talán az írja le a legjobban, hogy mennyire jók is voltak, hogy mekkora hatással voltak a jelenlegi életemre. Emberileg és szakmailag is. Nyelveket például ezek miatt az emberek miatt kezdtem el ténylegesen beszélni, és az a fajta higgadt, adni akaró magatartást is tőlük tanultam el, amit a tanítás során én is alkalmazok.

Egyébként még mindig nem tekintek magamra tanárként. Inkább olyasvalakiként, aki szeret nyelveket tanulni, és tanítani, és aki szeretné átadni azt a hatalmat, szabadságot és sokszínűséget, amit egy nyelvtudás tud adni az embernek.

Annak ellenére, hogy nem tekintek magamra tanárként, akármi is legyek, szeretem, és jól csinálom. És szerintem ez pont azért van így, mert nagyon pontosan ismerem, milyen is a rossz tanár.

A bejegyzésem célja az, hogy segítsem azokat az embereket, akik meg szeretnének valamit tanulni, és azt tapasztalják, hogy ez a folyamat kínos, megalázó számunkra, és folyamatosan ostobának érzik magukat, a tanár visszajelzései alapján. Hangsúlyozni akarom azt, hogy ez nem természetes, és bár valaki többet tud nálad egy területen, attól még egyenlő félként, tisztelettel kell kezelnie téged minden esetben.

Szóval, mitől lesz egy tanár, rossz tanár?

1#Türelmetlen

Tanítani baromira unalmas tud lenni. Elmondani századjára valamit, nem élvezetes. Főleg az tud lenni a legnehezebb, amikor látod, hogy a tanítvány azért nem tud valamit, mert egyszerűen nem tanul. De egy percet sem. Én egyébként egy borzalmasan türelmetlen ember vagyok. És az elmúlt évek alatt rengeteget fejlődtem abban, hogy türelmes legyek. Vannak tanítványok, akiket nehezebb tanítani, másokat sokkal könnyebb. Ami nekem egy felismerés volt, az az, hogy bármilyen is legyen egy diák hozzáállása, az nem nekem szól. A lelkiismerete kell, hogy a tanárnak tiszta legyen, hogy ő mindent megtett, ezen felül nincs ráhatása arra, hogy egy diák saját magában hogyan rendezi le a szorgalmasság, kitartás kérdéseit.

2#Nem vallja be, hogy tévedt

Ez egy nagyon nehéz kérdés. Nekem is volt olyan tanítványom, akinél ha hibáztam, tudtam, hogy ezzel elveszthetem a hitelemet egy pillanat alatt. A tanítás egyébként bizalom kérdése. Ha valaki úgy dönt, nálam tanul, akkor bizalmat szavaz nekem, feltételezi, hogy képes leszek eljuttatni őt a kitűzött célig. Van, aki számára ez egy nagyon frusztráló folyamat lehet. Hogy ő kevesebbet tud, és fél közben, hogy rossz ember kezeibe került. Volt már olyan tanítvány, akit azért nem vállaltam, mert láttam, hogy nincs hitelem a szemében, és így tudtam, hogy a folyamat is halálra van ítélve valamilyen szinten. Ugyanakkor lehet, hogy valakinek az lesz hiteltelen, ha bevallom, szoktam hibázni. És erre fel is hívom a tanítvány figyelmét az óra alatt, hogy látod, ezt most rosszul mondtam. Azt is be szoktam vallani, ha nem jut eszembe egy szó. Tanárként szerintem az a problémás, hogy ha valaki ezt nem tudja kezelni, hogy van, hogy nem tudja a választ, nem jut eszébe egy szó, és ezt a frusztrációt például a diák megalázásán keresztül vezeti le.

3#Ledominál

Egy tanár nagyon sok esetben hatalmi helyzetben van. Vagy azért, mert egy intézmény része, vagy a tudása alapján. De néha az is lehet, hogy a diák tud többet egy adott témában, és akkor ez a rendszer meginog picit. Ezt kezelnie kell egy tanárnak, és nem könnyű. Nekem is volt dolgom olyan diákkal, aki például kimondottan céljának tartotta, hogy bebizonyítsa, ő jobban tudja. Szerintem a rossz tanár ilyenkor felveszi a harcot, és presztizskérdést csinál belőle. Ez elsősorban egy osztálytermi szituációban sülhet el sokféleképpen rosszul, de magánórák során is kínos tud lenni. Nekem diákként egy nyelviskolai kurzuson volt olyan élményem, hogy egy dominanciaharcba keveredtem, valószínűleg azért, mert a tanár tudta, hogy én is tanítok nyelveket. Így valahányszor kérdeztem, azt passzív-agresszív stílusban reagálta le, és támadást látott benne. Talán a legkönnyebb, ha teljesen függetleníti magát egy tanár attól, hogy a diák mit gondol róla. Újfent annyi a lényeg, hogy a lelkiismerete tiszta legyen, amennyiben pedig a diák nincs megelégedve a szolgáltatással, kereshet és jobb is, ha keres más partnert a nyelvtanulásra.

4#Nem készül

Nem szoktam percre pontosan megtervezni azt, hogy hogyan tartok egy órát, de minden órára betárazok feladatokat, témákat amiket elővehetek, ha kifogyunk az aktuális adagból. Szerintem a jó tanár tudja, hogy milyen anyaghoz nyúljon, de azt az adott helyzetre relevánsan teszi. Én, ha például a háziban felmerül egy nyelvtani rész, ami kérdéses, akkor azt sokszor előreveszem, és a beszélgetés részét is úgy alakítom, hogy azt a részt kelljen használni. Mások a szigorú struktúrákra esküsznek. Ami szerintem viszont nem felelős magatartás, az az, ha valaki semelyik módszert sem alkalmazza, és csak majd lesz ahogy lesz.

5#Utál tanítani

Sokszor nehéz megtalálni azt, hogy miért is tanít az ember. De amikor látom, hogy milyen fejlődésen megy keresztül egy ember miattam, hogy milyen kapuk nyílnak meg előtte a nyelvtudásán keresztül, akkor úgy érzem, hogy nagyon megéri. Nekem személyesen talán azt a legjobb látni, amikor valaki magabiztosságot nyer a nyelvtudásával kapcsolatban. Nagyon sok tanítvány érkezik úgy hozzám, hogy semmi bizalmat nem szavaz meg magának. És azt gondolom, hogy ezt részben a rossz tanárok reakciója okozza bennük. Nekem ez egy kiemelt célom, hogy a tanítványaim bízzanak magukban, és merjenek hibázni, és tanulják el tőlem azt, ahogy rávilágítok nekik arra, amikre figyelniük kell a nyelvtudásuk fejlesztése közben. Amit szeretek a tanításban, azt ezzel a mondással tudom a legjobban megfogalmazni: A jó tanár célja, hogy feleslegessé tegye önmagát.

Érettségire készülsz éppen? Nézd meg gyorstalpaló érettségi oktatóanyagaimat:

www.toucandoit.hu/oktatoanyagok

Legyél egy támogató nyelvtanuló közösség része, lépj be a Toucan Facebook csoportba:

https://www.facebook.com/groups/toucandoitnyelvtanulas/

Kérdezz: [email protected]

Facebook: https://www.facebook.com/toucandoitnyelvtanulas/

Instagram: https://www.instagram.com/toucandoitnyelvtanulas/

Youtube: https://www.youtube.com/channel/UCGz30bGFVH6MnpatMKj7ySw/videos

Tou Can Do It
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.