A nyelvtanulói paradoxon: nem működött a módszer, de te tudod megmondani, hogy mi működik

Sok éve próbálkozol megtanulni egy nyelvet, sikertelenül? Azt érzed, hogy neked nem működnek a módszerek? Akkor a nyelvtanulói paradoxonba kerültél, és itt az ideje, hogy valaki kimozdítson abból a helyzetből, amibe beleragadtál. 

Ebben a bejegyzésben megosztom, hogy miért nem működnek a módszerek és hogy miért nem neked kell eldöntened, hogy melyik működik, és melyik nem.

És miért hallgass rám? Szekér Viktória vagyok, 11 éve foglalkozom nyelvoktatással és 5 idegen nyelven beszélek: angolul, franciául, németül, spanyolul és kínaiul. Amikor valaki azt kérdezi, hogy x nyelvet miért nem beszélem, mindig azt mondom: még nem beszélem.

De egyáltalán nem volt megírva a sorsomban az, hogy én nyelvekkel vagy oktatással foglalkozzak. A nyelvtanulást egy lakótelepi általános iskolában kezdtem, ami megalapozta azt, hogy 10 évig sikertelen legyek benne és megutáljam a közoktatást.

Sokáig nem volt semmi más előrejutási lehetőségem, mint hogy tanuljak. Napról napra, kudarcról kudarcra küzdöttem át magamat odáig, ahol most vagyok. És ahogy fejlesztettem magamat, tudtam egyre hatékonyabban tanulni. Spanyolul egy év alatt, németül másfél év alatt jutottam el a felsőfokú nyelvtudásig. Azért látom, hogy mi a különbség a sikeres és a sikertelen nyelvtanulás között, mert én is állandóan nyelveket tanulok – és így az összes hibát is elkövettem már.

A Tou Can Do It Nyelvtanulást, ahol vizuálisan tanulhatsz nyelveket, grafikusi és látványtervezői tudásomra alapozva alapítottam meg, ahol nem az számít, hogy mit nem tudsz, hanem hogy merd használni, amit már igen.

Nyelvtanulási módszerek

Gyógyszer helyett életmód

Képzeld el egy embert, akinek van egy problémája. Fáj a feje. Szóval kitűz egy célt maga elé: egy olyan életet akar élni, amiben nem fáj a feje.

Mivel magától nem javul a helyzet, elkezd gyógyszereket szedni. De az ő világában nincsenek tájékoztató leírások a gyógyszerekre, mindegyik ugyanolyannak tűnik, csak abban különböznek, hogy mikor kell bevenni őket, és hogy mennyire keserűek. Szóval elkezd kipróbálni gyógyszereket.

Bevesz egyet, nem működik. Bevesz egy másikat, az sem működik. Egy harmadikat, amitől nem hogy jobb, rosszabb lesz. 

Elmegy tehát orvoshoz, aki ad neki egy gyógyszert. És akkor mit mond ez az ember? Nekem ezek a gyógyszerek nem működnek.

Közben az orvos azt is mondja neki, hogy nem gyógyszert kéne beszednie, hanem életmódváltást csinálnia. Többet kéne sportolnia, több vizet innia, és kevesebb kávét és alkoholt. Emellett a cigit is le kéne tenni. A lényeg, hogy rendszeresen kéne figyelnie arra, hogy tegyen az egészségéért.

És erre az ember? Hát ez az orvos milyen pofátlan! Elkér ennyi pénzt, ad egy gyógyszert, amit már próbáltam – emberünk nyilván azt gondolja, hogy próbálta, mert mindegyik gyógyszer ugyanolyannak tűnik – és még én csináljam ezeket a dolgokat. Ez az orvos nem is ért ahhoz, amit csinál.

De mi köze van ennek a nyelvtanuláshoz?

A nyelvtanulói paradoxon

Képzeld el ezt az embert, akinek van egy problémája. Csak most nem a feje fáj, hanem az fáj neki, hogy nem beszél idegen nyelveket. Szóval kitűz maga elé egy célt: megtanulok angolul, franciául, németül, spanyolul, (azon a nyelven, amin épp meg akarsz tanulni).

És elkezdi kipróbálni a módszereket. De nincs tájékoztatója a módszerekhez. Amikor elkezdesz Duolingozni, nem kapsz egy figyelmeztetést, hogy 

„A kockázatokról és mellékhatásokról olvassa el a nyelvtanulói tájékoztatót, vagy kérdezze meg idegen nyelveket beszélő ismerősét, nyelvtanárát.”

Nem hívják fel a figyelmedet arra, hogy a Duolingo mire jó és mire nem.

A Duolingo egy szuper játék, segít neked megtartani a jó szokásodat, hogy minden nap foglalkozz tanulással. De nem tanít nyelvtant és csak kiegészítő eszközként érdemes használnod, egy strukturáltabb tanulási folyamat mellé.

Amikor elmész egy csoportos tanfolyamra, vagy megveszel egy könyvet, akkor nem látod át, hogy azok miért máshogy jók és máshogy nem. És ez teljesen rendben van. Csak azt látod, hogy nem működik.

Szóval elmész egy nyelvtanárhoz, aki ad neked egy hasonlónak tűnő gyógyszert és arról tájékoztat, hogy igazából a mindennapjaidba kéne beépíteni a nyelvtanulást.

És erre te? Hát ez a nyelvtanár milyen pofátlan! Elkér ennyi pénzt, ad egy módszert, amit már próbáltam és még én csináljam ezeket a dolgokat. Ez a nyelvtanár nem is ért ahhoz, amit csinál.

Szóval abba a nyelvtanulói paradoxonba kerülsz, hogy egy olyan dologban bírálsz felül egy szakembert, amiben te nem értél el sikereket. Igen, te döntheted el, hogy mi működik, de mi alapján hozod meg ezt a döntést? A legnagyobb gond ezzel, hogy így nem fogsz egyről a kettőre jutni abban, hogy elérd a sikert, amit szeretnél. És legvégül egyedül maradsz, mert minden gyógyszerből / módszerből kiábrándulsz és már az orvosban / nyelvoktatóban sem bízol. De nem kell, hogy örökké azzal a fejfájással élj, hogy te nem tudsz megtanulni rendesen egy idegen nyelvet.

Jó, de akkor mit csináljak, Viki?

Nyelvtanulási módszerek tájékoztatóval

Fontos, hogy tudd :

Nem fogok neked gyógyszert adni, helyette útmutatót kapsz arra, hogy hogyan gondolkozz a népszerű nyelvtanulási módszerekről.

De milyen módszerek vannak, amikkel biztos találkoztál már?

  • Duolingo (és mindenféle nyelvtanuló alkalmazás)
  • Nyelvkönyv
  • Csoportos nyelvtanfolyam
  • Magántanár

Nem fogom bemutatni neked most ezeket a módszereket, inkább azokat a hatóanyagokat fogom bemutatni, amiket ezekben meg tudsz találni.

Rugalmas nyelvtanulás

Szerintem ez manapság már magától értetődő. Ha egy egyetemet is el tudsz végezni, akkor miért tanulnál nyelvet kötöttségek mellett?

Én németül például úgy tanultam, hogy munka után 18:00-21:00 között jártam heti kétszer esti tanfolyamra. Ezeken a napokon az 5 órai kelés mellé begyűjtöttem egy 21:45-ös hazaérkezést is, szóval baromi nagy kitartás kellett ahhoz, hogy végigcsináljam a kurzusokat. Mindezt úgy, hogy én 17:00, 18:00 után már nagyon alacsony energiaszinten vagyok, szóval a korai pacsirta énem fel kellett, hogy vegye a bagolyjelmezt csak azért, hogy megtanuljon németül.

Pár évvel később spanyolul ugyanilyen időbeosztásban tanultam, de már online. Micsoda előrelépés volt! Már 21:00-kor végeztem, de jó!

Ma már erre is azt mondanám, hogy ez lehetetlenség, én nem akarok este kilencig tanulni.

Szóval jön a Duolingo, meg a magántanár, és azt mondja neked, hogy

“figyelj, lehet rugalmasan is tanulni.”

Oké, de valami mégsem stimmel.

Motivált nyelvtanulás

Ha tudnád, hogy hány nyelvtanuló jelezte vissza nekem azt, hogy a jó oktató / tananyag az, ami motivál. Ezzel szemben én azt gondolom, hogy senkit sem lehet kívülről motiválni. A motiváció benned van.

Ez egy nagy nyelvtanulói titkom, aminek köszönhetően igazából bármilyen módszerrel tudok haladni. A motiváció nekem nem abból jön, hogy vicces grafikák vannak a Duolingoban, vagy szeretem a csoportos tanfolyamon a csoporttársaimat, vagy lelkesít a magántanárom. Nekem a motivációm az, hogy előrébb jussak. Amikor egy nyelvet tanulok, csak ez jár a fejemben :

mennyivel több lehetőségem lesz a jövőben, ha beszélem ezt a nyelvet ?

Szóval bár segíthetnek a módszerek abban, hogy motiváltabb legyél, az alap motivációt neked kell önmagadban megtalálni. Tedd fel magadnak a kérdést ? Miért tanulsz nyelveket ?

– Mert az állásinterjúhoz muszáj ?

– Jó, de miért kell állásinterjúra menned?

– Mert akkor jobb állásom lesz.

– És miért akarod, hogy jobb állásod legyen?

– Mert akkor többet tudok félretenni és jobb lesz a beosztásom.

És hirtelen a nyelvtanulás már nem arról szól, hogy a “hülye állásinterjúhoz muszáj”, hanem annak az eszköze, hogy jobb életet teremts magadnak.

Strukturált nyelvtanulás

Ez szerintem a legfontosabb a motiváció után. Én képtelen vagyok nem rendszerben tanulni, és akármelyik módszert is használom, őszintén csak akkor szoktam ideges lenni, amikor nincs struktúra abban, ahogy tanulok.

És mit jelent ez? Nyelvtant. Igen, a nyelvtan.

De te csak beszélni szeretnél ? Akkor is kell a nyelvtan. Hidd el, kihajítanám én is a kukába, ha nem lenne rá szükség.

És mivel nehéz ezt hatékonyan átadni a tanulóknak, ez a legritkábban előforduló hatóanyag. Amit persze nem kérsz számon, mert ez teszi igazán keserűvé a módszert.

Interaktív nyelvtanulás

Azt szeretnéd, hogy valaki folyamatosan fogja a kezedet, ezért elmész egy magántanárhoz. De a magántanár igazából csak heti 1-2-szer fogja a kezedet. Mit csinálsz a hét maradék 166 órájában?

Tudom, hogy a nyelvtanulás ijesztő dolog, és egyedül szembenézni a kihívásokkal demotiváló, és inkább bele sem kezdesz, ha erre gondolsz. Viszont nem folyamatos kézenfogásra van szükséged, hanem arra, hogy fel tudd tenni a kérdéseidet akkor, amikor azok felmerülnek benned a tanulás során.

Nekem a személyes tapasztalatom nyelvtanulóként és nyelvoktatóként is az, hogy a rugalmasság és a kérdezési lehetőség az, amiket nagyon nehezen engedünk el.

Költséghatékony nyelvtanulás

Egy fontos hatóanyag még az, hogy mennyiért tanulsz meg egy nyelvet.

Erre általában két szélsőséges megoldást szoktam látni:

  1. Mindenki csak a pénzemet akarja, de engem nem vernek át, ingyen is meg lehet tanulni egy nyelvet.
  2. Én bármennyit fizetnék azért, hogy valaki megtanítson engem egy nyelvre.

Az elsővel az a gond, hogy azért hiszed azt, hogy ingyen is meg lehet tanulni egy nyelvet, mert ingyen megtalálsz minden anyagot a neten. De ez nem egyenlő azzal, hogy át is tudod látni őket, és ha nem látod át, nem fogod megszerezni a magabiztos nyelvtudást.

A másodikkal az a gond, hogy azt gondolod, hogy létezik a világon egy mindenható legjobb magántanár, aki végre el tud juttatni téged a célodhoz. Ilyen ember nem létezik. És ha létezne is, akkor is végtelen mennyiségű pénzt fizethetnél neki, nem tudná kipótolni azt, ami a legfontosabb:

hogy te magad leülj nap, mint nap foglalkozni a nyelvtanulással.

Azt gondolom, hogy két hatóanyag van, amit nem tudunk soha elengedni: a rugalmasság és a kérdezés. Amikor azt mondod, hogy egy módszer nem működik, azt mondod, hogy ez nem elég rugalmas, vagy itt nem tudok eleget kérdezni. Ez a kettő ugyanis általában kiüti egymást. Egyik hagyományos módszer sem tud egyszerre rugalmas is lenni és interaktív is.

Én oktatóként és tanulóként is azokat az új megoldásokat keresem, amiben mindkettő hatóanyag benne van. Ha ezek megvannak, akkor örömmel fizetek, mert a strukturált tanulásért fizetek, nem azért, mert ne tudnám megszerezni az információt ingyen is. A motiváció pedig az, amit én hozok magammal az órákra.

Ingyenes Webinár

Szóval lehetséges rugalmasan tanulni úgy, hogy kérdezési lehetőséged is van? Ha készen állsz arra, hogy elfogadd az orvos tanácsát, és megtaláld a megoldást a fejfájásodra, akkor van arra lehetőség, hogy kijuss a nyelvtanulói paradoxonodból.

Még többet szeretnél tudni? Iratkozz fel előre következő webinárunkra, ahol sokkal több érdekes nyelvtanulási tippről, ötletről és hasznos tanácsokról lesz szó!

Nem az a lényeg, hogy mit nem tudsz, hanem az, hogy merd használni, amit már igen. Meg tudod csinálni.